Μέσα από τα κινητικά παιχνίδια θα βελτιώνουν τις κινητικές δεξιότητες τους. Οι δεξιότητες μπορεί να είναι σύνθετες, απλές ή βασικές.
Τα κινητικά παιχνίδια μπορούν να παρέχουν εξαιρετικές δυνατότητες για τον καθένα, προκειμένου να βελτιώσει τις γενικές κινητικές του δεξιότητες όπως, ισορροπία, συντονισμός, αίσθηση του χώρου, προσανατολισμός, ετοιμότητα, αντίδραση, αίσθηση σώματος.
Ο χορός από την άλλη αποτελεί έκφραση ζωής. Επιτρέπει σε όλα τα άτομα με αναπηρία να εναρμονίσουν την διαφορετικότητα τους, να εκφράσουν τα συναισθήματα τους, να εξωτερικεύσουν την εσωτερική ενέργειά τους, ώστε να διευκολύνουν την επικοινωνία τους, να αναπτύξουν την αυτοπεποίθηση και γενικά την προσωπικότητα τους.
Η γυμναστική κι η άθληση συμβάλλει τόσο στην ψυχαγωγία και την εκτόνωση των εκπαιδευόμενων, όσο και στη διατήρηση ή την ανάπτυξη της φυσικής τους κατάστασης, η οποία συνδέεται άμεσα με την υγεία τους.
Στόχος του κέντρου θα είναι η αρτιότερη και στο μέγιστο δυνατόν βαθμό ανάπτυξη των ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των εκπαιδευομένων, για την πληρέστερη αυτονόμηση και κοινωνική τους πορεία. Θα περιλαμβάνει δεξιότητες λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας, δεξιότητες σύναψης και διατήρησης διαπροσωπικών σχέσεων, δεξιότητες διαχείρισης συναισθημάτων, δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης που στοχεύουν στη βελτίωση δεξιοτήτων στους τομείς της σωματικής υγιεινής (χρήση τουαλέτας, πλύσιμο χεριών, βούρτσισμα δοντιών, χτένισμα κλπ) και στην περιποίηση της εμφάνισης (περιποίηση ρουχισμού και υποδημάτων, καθαριότητα στην ένδυση κλπ).
Μια άλλη δεξιότητα που θα μπορούσε είναι η ανάπτυξη των βασικών δεξιοτήτων κυκλοφοριακής αγωγής ώστε τα Άτομα με Αναπηρία να μετακινούνται αυτόνομα.
Στόχος της κυκλοφοριακής αγωγής είναι η εκμάθηση των βασικότερων σημείων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπως: Φωτεινοί σηματοδότες για αυτοκίνητα και πεζούς – Μέσα Μαζικής Μεταφοράς – Σήματα προειδοποίησης – Σήματα απαγόρευσης – Είδη δρόμων και διασταυρώσεων.
Στις ατομικές και κοινωνικές δεξιότητες συμπεριλαμβάνονται επίσης οι δεξιότητες που έχουν να κάνουν με τη διαχείριση και κατανόηση του χρόνου και του χρήματος.
Θα υπάρχουν διάφορα παιχνίδια ομαδικά, ατομικά, παραδοσιακά, επιτραπέζια, δεξιοτήτων. Μέσα από το παιχνίδι το παιδί εξοικειώνεται με την πραγματική χρήση των αντικειμένων και αναπτύσσει κινητικές δραστηριότητες, αλλά και συμμετέχει σε δραστηριότητες με παιχνίδια αιτίας – αποτελέσματος.
Στα παιχνίδια με κανόνες το παιδί μαθαίνει να συμμετέχει σε παιχνίδια τα οποία διέποντας από κανόνες, ενώ στα κατασκευαστικά παιχνίδια το παιδί χρησιμοποιεί διάφορα υλικά για να δημιουργήσει κατασκευές με βάση ένα πρότυπο.
Τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι μπορούν να μάθουν έννοιες όπως τα χρώματα, τα μεγέθη (μικρό – μεγάλο – μεγαλύτερο – μικρότερο), την ταξινόμηση, τους αριθμούς, την αλληλουχία (π.χ. ένα γεγονός έπεται ενός άλλου). Υπάρχουν παιχνίδια που καλλιεργούν δεξιότητες όπως συντονισμό ματιού και χεριού, ενθαρρύνουν τη δημιουργικότητα, τη μίμηση και τη φαντασία αλλά και την επίλυση προβλημάτων. Επιπροσθέτως, παιχνίδια όπως τα ενσφηνώματα, τα παζλ, τα σχήματα και οι πυραμίδες μπορούν να βελτιώσουν την προσοχή, την παρατηρητικότητα και τη συγκέντρωση.
Τέλος, υπάρχουν παιχνίδια τα οποία εξασκούν τη λεπτή τους κινητικότητα επιδεξιότητα στα δάχτυλα.
Σκοπός της μουσικοκινητικής αγωγής είναι η δημιουργική μουσική απασχόληση των παιδιών και η ανάπτυξη των μουσικών τους δεξιοτήτων (μουσική, διδασκαλία). Μέσα από μουσικοκινητικά παιχνίδια, τραγούδι και χορό, τα παιδιά θα γνωρίσουν τα μουσικά όργανα και θα εξερευνήσουν με βιωματικό τρόπο τα βασικά στοιχεία της μουσικής (ρυθμός, μελωδία, ηχόχρωμα).
Επιπλέον, στόχος της μουσικοκινητικής αγωγής είναι η κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών καθώς και η καλλιέργεια της ομαδικότητας και της συνεργασίας μέσα σε ένα ασφαλές μουσικό περιβάλλον. Μέσω της μουσικής μπορούν να εκφραστούν και να επικοινωνήσουν καλύτερα.
Το πρόγραμμα υποστηριζόμενης διαβίωσης και κοινωνικής ενσωμάτωσης προσφέρει στα άτομα που συμμετέχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να ζήσουν με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αξιοπρέπεια και αυτονομία σε μια κοινωνία ίσων ευκαιριών, όπου οι ίδιοι θα διαχειρίζονται την ζωή τους στο μέτρο των δυνατοτήτων τους με την κατάλληλη υποστήριξη εκεί όπου έχουν ανάγκη.
Το πρόγραμμα αυτό αφορά τα μεγαλύτερα παιδιά που έχουν ολοκληρώσει τις σχολικές τους υποχρεώσεις και συμμετέχουν στην πρωινή βάρδια του κέντρου μας.
Στόχος είναι να αναπαραστήσουμε την καθημερινότητα της ενήλικης ζωής. Φροντίδα σπιτιού – ετοιμασία φαγητού – εργασία – ελεύθερος χρόνος.
Η αισθητική αγωγή, με την ευρύτερη σημασία της και οι κατασκευές συμβάλουν σε μεγάλο βαθμό στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών, καθώς προωθούν την ανάπτυξη προσοχής, τάξης και μεθοδικότητας στη δουλειά τους, την ενεργοποίηση της φαντασίας, την επινοητικότητα και την παρατηρητικότητα, την γνωριμία με τις πολλαπλές όψεις των αντικειμένων, των σχημάτων και των χρωμάτων, την εσωτερική αρμονία στο άτομο, καθώς συνδέει σε ένα σύνολο, τις πνευματικές και συναισθηματικές πλευρές της ανθρώπινης προσωπικότητας και την ψυχική εκτόνωση και γενικότερη ψυχαγωγία των παιδιών.
Στις δραστηριότητες αυτές λαμβάνονται υπόψη οι ατομικές διαφορές μεταξύ των παιδιών, ο ρυθμός εργασίας του κάθε παιδιού, ο βαθμός συμμετοχής του, οι προτιμήσεις των παιδιών ως προς τα υλικά και τις δραστηριότητες που επιθυμούν.
Το πρόγραμμα της εκπαιδευτικής κουζίνας προσφέρει στα άτομα με αναπηρίες τη δυνατότητα εκμάθησης απλών συνταγών μαγειρικής, αλλά και των υπολοίπων δεξιοτήτων που απαιτούνται για τη διαχείριση της κουζίνας.
α) η εκπαίδευση των παιδιών σε λειτουργικούς τρόπους σίτισης β) η εκπαίδευσή τους σε κοινωνικούς κανόνες σίτισης και γ) η βελτίωση των διατροφικών συνηθειών τους.
Μέσα από ένα οργανωμένο πρόγραμμα καθημερινών δραστηριοτήτων τα παιδιά μαθαίνουν: να οργανώνουν τον χώρο της τραπεζαρίας (στρώνουν τραπέζια, οργανώνουν το δεκατιανό όλης της ομάδας, τακτοποιούν τον χώρο), να αναπτύσσουν, να βελτιώνουν και να εξελίσσουν τις δεξιότητες σίτισης καθώς και τις διατροφικές τους συνήθειες και να λειτουργούν ως «ομάδα» ακολουθώντας συγκεκριμένους κανόνες.
Το έργο του/της υπεύθυνου αφορά στη διοίκηση του ΚΔΑΠ ΑμεΑ και τον προγραμματισμό και παρακολούθηση των δράσεων.
Πιο αναλυτικά.
- Έχει την ευθύνη συντονισμού Επιτροπής Διοίκησης για το σχεδιασμό στρατηγικής προς την επίτευξη των στόχων. – Φροντίζει για τη διασφάλιση υψηλού επιπέδου παροχής υπηρεσιών που να ανταποκρίνονται στη σύγχρονη αντίληψη για την αναπηρία, προάγοντας την αυτονομία των παιδιών / εφήβων με αναπηρία. – Έχει την ευθύνη της εύρυθμης λειτουργίας του ΚΔΑΠ ΑμεΑ και της τήρησης ωραρίου – Έχει την ευθύνη συγκέντρωσης και τήρησης των στατιστικών και απολογιστικών στοιχείων από κάθε μέλος του προσωπικού του ΚΔΑΠ ΑμεΑ, την σύνταξη αξιολογικής έκθεσης για την λειτουργία του και την διαβίβασή τους προς τις αρμόδιες εποπτεύουσες αρχές μέσω της διαδικασίας που θα υποδειχθεί.
Επίσης έχει την ευθύνη διαφύλαξης της ασφάλειας, εμπιστευτικότητας και του απορρήτου των τηρουμένων στοιχείων.
– Έχει την ευθύνη τήρησης των απαραίτητων βιβλίων:
α) βιβλίο συμβάντων β) βιβλίο παρουσίας παιδιών γ) βιβλίο ή κατάσταση παρουσίας του προσωπικού του ΚΔΑΠ ΑμεΑ .
Φυσιοθεραπευτής/τρια
Το έργο του/της Φυσικοθεραπευτή/τριας αφορά στην ανάπτυξη προγραμμάτων άθλησης, σωματικής αγωγής και παιχνιδιού.
Πιο αναλυτικά.
– Σωματική άσκηση. – Ομαδικά αθλήματα. – Συμμετοχή σε αθλητικούς αγώνες. – Συνεργασία με άλλα Κέντρα, Ειδικά Σχολεία, Αθλητικά Σωματεία Ατόμων με Αναπηρίες στο πλαίσιο αθλητικών διοργανώσεων. – Συμμετοχή και συνεργασία με την Επιτροπή Διοίκησης.
Κοινωνικός /η Λειτουργός
Το έργο του / της Κοινωνικού/ης Λειτουργού αφορά τη:
– Καταγραφή και αξιολόγηση των κοινωνικών αναγκών της περιοχής – Κοινωνική εργασία με:
α) άτομα. β) ομάδες ατόμων (οικογένεια, κλπ). γ) κοινότητα.
– Διερεύνηση και αξιολόγηση των ειδικών προβλημάτων των ατόμων ή των ομάδων – Παροχή υπηρεσιών συμβουλευτικού, υποστηρικτικού χαρακτήρα – Ανάπτυξη και αξιοποίηση της εθελοντικής προσφοράς υπηρεσιών – Ευαισθητοποίηση και ενημέρωση της κοινότητας (διοργάνωση ημερίδων, διαλέξεων, έκδοση ενημερωτικών φυλλαδίων, κλπ) – Συμβολή στην πρόληψη και αντιμετώπιση κοινωνικοοικονομικών προβλημάτων του ατόμου ή της οικογένειας. – Τήρηση ατομικών φακέλων. – Συμμετοχή και συνεργασία με την Επιτροπή Διοίκησης
Διασύνδεση και παραπομπή σε υπηρεσίες όπως:
α) Νομαρχιακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, β) Υγειονομικές υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας, γ) Εκπαιδευτικές μονάδες ειδικής αγωγής, δ) Ιατρό-παιδαγωγικά Κέντρα, ε) Φορείς και υπηρεσίες στήριξης και διεκδίκησης δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρίες, στ) Φορείς υλοποίησης προ-επαγγελματικών προγραμμάτων.
Εργοθεραπευτής/τρια
Το έργο του/της Εργοθεραπευτή/ τριας αφορά στην ανάπτυξη ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων.
Πιο συγκεκριμένα :
– Εκπαίδευση στην αυτοεξυπηρέτηση και στη σίτιση. – Εκπαίδευση στην κινητικότητα – Αδρή και λεπτή κινητικότητα – Κινητικός σχεδιασμός. – Εκπαίδευση στην αισθητηριακή ολοκλήρωση – Συντονισμός της λειτουργίας των αισθήσεων. – Βελτίωση της αντοχής σε δραστηριότητες – Εξοικονόμηση δυνάμεων - Σχεδιασμός δράσης. – Βελτίωση της κοινωνικοποίησης του παιδιού / εφήβου με αναπηρία. – Βελτίωση δεξιοτήτων – Αύξηση της αυτοεκτίμησης του ατόμου με την παραγωγή διάφορων έργων. – Συμμετοχή στη διαδικασία σίτισης παιδιών με βαριές αναπηρίες. – Ανάπτυξη δημιουργικών δραστηριοτήτων. – Συμμετοχή και συνεργασία με την Επιτροπή Διοίκησης.
Κοινωνικός Φροντιστής
Το έργο του/της Κοινωνικού Φροντιστή αφορά στην παροχή ατομικής υποστήριξης προς το χρήστη βάσει των αναγκών του.
Πιο συγκεκριμένα:
– Ατομική υγιεινή, καθαριότητα. – Υποστήριξη στο φαγητό. – Υποστήριξη στην λήψη φαρμάκων. – Υποστήριξη σε μεταφορά – μετακίνηση – συνοδεία. – Συνεργασία με την Επιτροπή Διοίκησης.
Εκπαιδευτές Τεχνικών ή άλλων χειροτεχνικών ή και ψηφιακών επαγγελμάτων
Το έργο των/ εκπαιδευτών τεχνικών επαγγελμάτων αφορά στην υλοποίηση και εκτέλεση προγραμμάτων δημιουργικής απασχόλησης σε συνεργασία με την Επιτροπή Διοίκησης.
Οδηγός/οι μεταφορέας/ μεταφορείς
Το έργο του/της οδηγού αφορά στην εκτέλεση μετακινήσεων/ μεταφορών, σύμφωνα πάντα με τους κανόνες οδικής ασφάλειας και των ειδικών αρχών προστασίας κάθε ατόμου.
Πιο συγκεκριμένα:
– Μεταφορά των παιδιών / εφήβων από τις κατοικίες και προς το ΚΔΑΠ ΑμεΑ και αντίστροφα. – Μεταφορά των παιδιών / εφήβων σε περιπτώσεις εκπαιδευτικών εκδρομών, επισκέψεων ή άλλων δραστηριοτήτων – Μεταφορές / μετακινήσεις ή άλλες εργασίες που του ανατίθενται από τον / την Υπεύθυνο του ΚΔΑΠ ΑμεΑ.
Βοηθητικό Προσωπικό
Το έργο του βοηθητικού προσωπικού αφορά στην εκτέλεση εργασιών καθαριότητας και βοηθητικών εργασιών.
Πιο συγκεκριμένα:
– Εργασίες καθαριότητας εσωτερικών χώρων. – Εργασίες καθαριότητας εξωτερικών χώρων. – Βοηθητικές εργασίες που του ανατίθενται από τον/την Υπεύθυνο του ΚΔΑΠ μεΑ.
Λογοθεραπευτής/τρια
Οι αρμοδιότητες του Λογοθεραπευτή/τριας, είναι οι εξής:
– Αξιολογεί με ειδικά μέσα, δοκιμασίες και μεθόδους τις γλωσσικές – επικοινωνιακές ανάγκες κάθε μαθητή ατομικά. – Καταρτίζει, μετά από αξιολόγησης, ειδικό πρόγραμμα λογοθεραπείας για τους μαθητές που το έχουν ανάγκη και μέσα στα πλαίσια του ατομικού εκπαιδευτικού προγράμματος. – Συνεργάζεται με το εκπαιδευτικό και ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό στην υλοποίηση του εξατομικευμένου προγράμματος λογοθεραπείας. – Ενημερώνει τους γονείς και τους παρέχει τις κατάλληλες οδηγίες για την αντιμετώπιση των ειδικών αναγκών του μαθητή για λογοθεραπεία, όπου αυτό είναι αναγκαίο. – Συνεργάζεται και ενημερώνει υπεύθυνα τους γονείς, σχετικά με το αντικείμενο του προκειμένου να επιτύχει τον απαιτούμενο συντονισμό των ενεργειών σχολείου και οικογένειας και την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος λογοθεραπείας – Ενημερώνει συστηματικά τον ατομικό φάκελο του μαθητή, όσον αφορά την πορεία εκπαιδευτικής παρέμβασης και την πρόοδο του μαθητή στον τομέα της γλώσσας και επικοινωνίας.
Παιδαγωγός Ειδικής Αγωγής
Οι αρμοδιότητες του ΠΕ Παιδαγωγού Ειδικής Αγωγής, είναι οι εξής:
– Ασκεί το εκπαιδευτικό λειτούργημα ευσυνείδητα και σύμφωνα με τους νόμους και συμπεριφέρεται κατά τρόπο αντάξιο, προς την αξιοπρέπεια και την εμπιστοσύνη. – Συνεργάζεται στενά με τις δημόσιες αρχές και υπηρεσίας, με τις εκάστοτε διαγνωστικούς φορείς των αρμόδιων Υπουργείων, με τους διευθυντές των σχολείων, τους προϊσταμένους τους, τους Σχολικούς Συμβούλους Ειδικής Αγωγής, με άλλους επιστημονικούς συλλόγους καθώς και με τα συλλογικά όργανα των αναπήρων ή των γονέων τους, εκτελώντας ευσυνείδητα κάθε ανειλημμένη υποχρέωση. – Παρέχει υπηρεσίες εκπαιδευτικής παρέμβασης υψηλών προδιαγραφών και να ενημερώνεται δια βίου για τις επιστημονικές εξελίξεις του κλάδου. – Να τηρεί τους νόμους περί Ειδικής Εκπαίδευσης και να συνεισφέρει στην χάραξη σύγχρονης εκπαιδευτικής πολιτικής επιδιώκοντας τη βελτίωση της νομοθεσίας όπου κρίνεται απαραίτητο προασπίζοντας το δικαίωμα στην διαφορετικότητα και την συχνή αναβάθμιση της παροχής υπηρεσιών σε άτομα με αναπηρίες. – Να επιδεικνύει για όλα τα άτομα με αναπηρίες που αναλαμβάνει ίση μέριμνα, επιμέλεια και αφοσίωση ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση, την κοινωνική θέση και τη βαρύτητα της κατάστασης και χωρίς να επηρεάζεται από προσωπικά του αισθήματα ή προκαταλήψεις – Να ενημερώνει τις αρμόδιες υπηρεσίες και την Π.Ε.Ε.Π. για κάθε περίπτωση που η νομοθεσία και οι κανονισμοί για την Ειδική Εκπαίδευση παρακωλύονται ή δεν εφαρμόζονται.